Dat zei Unilever-topman Paul Polman woensdag tijdens een persconferentie na de
presentatie van de jaarcijfers van het voedings- en wasmiddelenconcern.

Unilever moet de juiste prijsstelling vinden en de juiste producten aanbieden.
Tegelijkertijd zoekt de onderneming naar manieren om de productie en
distributie efficiënter te maken.

Volgens Polman wil Unilever de crisis ook aangrijpen om artikelen te
introduceren die zowel voor de portemonnee van de consument als voor het
milieu gunstig zijn. Polman repte niet van kostenbesparende maatregelen
waarbij banen verloren zouden kunnen gaan.

Beurswaarde van Unilever

Omdat de divisie Food van het bedrijf het grootste deel van de omzet uit
Europa haalt, bleef de groei van die tak de afgelopen tijd flink achter bij
de rest van het concern. Polman sprak tegen dat Unilever uit is op de
verdere verkoop van de Food-merken. Unilever is bezig met de expansie van
een merk als Knorr in Azië en andere opkomende landen, aldus de topman.

Het voedingsonderdeel Refreshment liet in 2012 wel een stevige groei zien in
omzet en winst. Dit kwam mede doordat de Magnum-ijsjes pas onlangs werden
geïntroduceerd in de VS en in enkele Aziatische landen, vertelde Polman.

Tegen de verkoop van Food-onderdelen pleit volgens Polman dat beleggers blij
zijn met de balans in producten die Unilever biedt. Dat leidt hij af uit de
stijging van de beurswaarde van Unilever in de afgelopen jaren. Volgens hem
is het bedrijf nu meer in harmonie dan vroeger.

Doel: 80 miljard omzet

Bij zijn aantreden in 2009 stelde Polman zich ten doel om de omzet te laten
verdubbelen tot 80 miljard euro. Een jaartal werd daarbij niet genoemd. Ook
woensdag wilde Polman zich niet laten vastpinnen op een datum. "80 miljard
is een manier van denken. Als je denkt dat je kan groeien, dan kan je het
ook."

Unilever gaf woensdag ook geen outlook voor de rest van het jaar. "Wij leiden
de zaak voor de lange termijn", aldus Polman.

Lees ook:

Unilever: 'zeep' wint opnieuw van 'soep' in 2012

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl